sunnuntai 26. maaliskuuta 2017

Meditaatioharjoitus mielen detoxiin


Olen detoxannut ulkoisesti vihersmootheilla ja yrttikapseleilla, juomalla runsaasti sitruuna vettä, kieltäytymällä sokerista, vehnästä ja kaikesta mikä kerää elimistöön kuonaa. Haluan puhdistautua, jotta voin herätä yhdessä luonnon kanssa kevääseen ja tanssia tuulen kanssa vapaana vanhoista taakoista ja puhjeta kukkaan yhdessä kevään ensimmäisen lesken lehden kanssa. Hengittää sisääni kirkkaan keltaista ja vaalean vihreää. Kuulla purojen solinaa ja lintujen laulua jokaisella aistillani ja nähdä kaiken kauneuden heräävän ympärilläni pitkän pimeän talven jälkeen. Tärkein on kuitenkin vielä tekemättä ja sen aion tehdä nyt. Nyt on juuri oikea aika: ulkona sataa ja tuulee. Luonto huutaa pysy sisällä, polttele kynttilöitä, tutkiskele sydäntäsi, jotta voi jättää taaksesi sen minkä aika on nyt. 

Tästä alkaa prosessi, joka kestää juuri sen aikaa kun sen täytyy kestää. Se voi olla muutama tunti, päiviä tai viikkoja. Tärkeintä, että olen valmis aloittamaan. Sytytän kynttilät, laitan taustalle soimaan rauhoittavaa musiikkia, sivelen iholleni frankinsenceä (eteerinen öljy) ja valmistaudun luopumaan ja uudistumaan. Tiedostan, että kehon puhdistaminen on ainoastaan yksi puhdistautumisen osa ja ainakin yhtä tärkeämpää on puhdistaa omaa mieltä ja ajatuksia sekä luopua asioista, jotka vievät turhaa energiaa ja tilaa. Puhdistunut mieli kirkastaa ajatukset, antaa tilaa uudelle ja uudistaa kokonaisvaltaisesti.

Otan käteeni kynän ja kirjoitan ylös paperille asioita, jotka on aika jättää taakse ja jotka pitää tehdä nyt tai lähipäivinä. Annan alitajunnalleni käskyn tuoda tietoisuuteeni nekin asiat, joita en halua muistaa tai jotka tietoisesti olen työntänyt taka-alalla, josta ne imevät minusta koko ajan energiaa. Haluan katsoa itseäni ja elämääni silmästä silmään, rehellisesti ja rohkeasti. Haluan keskustella sieluni kanssa sitä kieltä mitä se haluaa puhua, niillä sanoilla joilla tulen ymmärretyksi ja sillä katseella, jolla tulen tulen nähdyksi.

Voit tehdä koko harjoituksen yhdellä kertaa ja osissa. Se voi kestää muutamasta tunnista viikkoihin. Tärkeintä on se, että käynnistät prosessin. Ihanaa matkaa Rakas kanssakulkijani<3


Harjoitus:

1. Mieti kotiasi ja jotain paikkaa mikä sinun on pitänyt siivota tai järjestää jo kauan aikaa sitten. Se on juuri se paikka, jota aina mietit, että tuokin pitäisi siivota mutta se on vaan jäänyt tekemättä. Ehkä se on keittiön laatikko, eteisen naulakko tai portaiden alusta, mutta aivan varmasti tiedät mikä se on, sillä se on salakavalasti vienyt Sinusta energiaa muistuttaen olemassa olostaan toistuvasti. Nyt on aika tarttua toimeen. Samalla kun siivoat tai järjestelet, tee se erityisen rauhallisesti ja perusteellisesti. Kun työ on tehty, juo kuppi kuumaa teetä ja kahvia ja tunnustele oloasi miltä Sinusta tuntuu kun sait homman tehtyä.

2. Katsele vaatekaappiasi sillä silmällä mistä vaatteesta tai asusteesta olisi nyt aika luopua. Todennäköisesti se on vaate, jota et ole käyttänyt enää vuosiin, mutta et ole hennonut luopua siitä, koska se oli kallis ja se on vielä hyväkuntoinen. Joka kerta sen nähdessäni olet ajatellut luopumista, mutta siinä se edelleen vie tilaa hyllylläsi. Nyt on aika luopua siitä. Kun tai jos olosi tuntuu haikealta, kysy itseltäsi miksi et haluaisi luopua vaatteesta, jota et enää käytä ja joka ei enää palvele nykyistä minääsi.

3. Mieti työtäsi. Kirjaa ylös paperille juuri se inhottava tehtävä, mikä pitäisi tehdä ja jonka tekemistä olet siirtänyt eteenpäin. Lupaa itsellesi tehdä se heti kun palaat työpaikallesi.

4. Mieti perhettäsi ja ystäviäsi. Onko jokin asia jäänyt sanomatta ja selvittämättä. Painaako jokin asia mieltäsi edes vähän. Kirjoita se asia paperille ja anna alitajunnallesi käsky alkaa työstämään asiaa ja luota siihen, että saat selvitettyä asian juuri oikeaan aikaan.

5. Mieti harrastuksiasi ja vapaa-aikaasi. Haluatko jatkaa vielä harrastustesi parissa ja jos haluat, haluatko tehdä jotakin toisin kuin tähän asti. Vai onko harrastuksesi jo antanut Sinulle sen mitä se antaa ja olisiko aika mennä eteenpäin kohti uusia haasteita.

6. Mieti ruokavaliotasi ja sitä palveleeko se Sinua enää. Oletko jo pitkään miettinyt jostakin ruoka-aineesta ja juomasta luopumista ja sen korvaamista jollakin toisella, joka kenties sopisi Sinulle paremmin. Mieti myös sitä miksi noudatat nykyistä ruokavaliotasi vai oletko edes koskaan miettinyt asiaa. Tee yksi päätös ruokavaliosi suhteen ja pidä siitä kiinni.

7. Mieti elämääsi ja sitä,mikä antaa Sinulle energiaa ja mikä vie Sinusta sitä. Kirjoita ne ylös ja tee sopimus itsesi kanssa, mitä haluat säilyttää ja mistä luopua.

Harjoituksen jälkeen muista juoda paljon vettä. Kyse on mielen puhdistamisesta ja tilan tekemisestä uudelle, puhtaalle energialle ja uusille asioille. Ne odottavat saapumistaan elämääsi oven takana. Ne astuvat elämääsi kun avaat oven ja annat niille tilaa, jotta ne voivat ilahduttaa Sinua olemassa olollaan. Mutta sitä ennen pitää luopua vanhasta...

Täältä löydät lisää blogin meditaatio-, hengitys- ja joogaharjoituksia.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti