perjantai 24. maaliskuuta 2017

Itsetehty proteiinipatukka- VHH, gluteeniton, viljaton ja maidoton



Nyt syntyi rakenteeltaan ja myös maultaan aika täydellinen protskupatukka. Nämä hävisivät kaapista muutamassa minuutissa ja näitä, juuri tällä ohjeella tehtyjä, pitää alkaa tehdä useammin. Olenkin oppinut, että mikäli meinaan itse syödä proteiini- tai suklaajuttuja, niin se pitää tehdä jo valmistusvaiheessa eli lusikoida suuhun suklaa- tai protskumassaa. Siinäkin vaiheessa meinaa ympärillä pyöriä jos jonkinmoista sorkkijaa ja kurkkijaa- niin ihmisiä kuin yksi karvainen saksanpaimenkin, joka omasta mielestää on täydellinen maistelija joka tilanteeseen ja jonka kielikin ylettyy metrin säteellä joka paikkaan. Myös niihin mihin ei pitäisi.  

Idea näihin patukoihin lähti siitä, kun sain Fitnessfirstiltä testiin mehiläisen siitepölyä. Se toikin tosi kivaa vaihtelua patukoihin- ja myös väriä. Patukan hiilaripitoisuutta voit säädellä sillä, mitä makeuttajaa käytät. Mielestäni vähähiilarinen ja kuitupitoinen kuitusiirappi sopii näihin todella hyvin ellei jopa täydellisesti. Tämä on kolmas blogistani löytyvä proteiinipatukka ohje. Raakasuklaa ohjeita sun muita hyvyyksiä löytyy enemmän  ja löydät ne täältä. Jatkossakin tulen kehittelemään lisää uusia protsku- ja suklaapatukoita. Tälläkin hetkellä päässä pyörii yksi tosi ihana ohje.


Mehiläisen siitepölystä syntyy uusi elämä ja se onkin ravinteikas sisältäen 22 eri aminohappoa, joista kahdeksan on ihmiselle välttämätöntä, sekä 27 eri vitamiinia, 28 mineraalia, 11 entsyymiä ja 24 rasvahappoa. Se sisältää runsaasti rautaa, magnesiumia ja C-vitamiinia sekä B1-, B2- ja B3-vitamiina. Mehiläisen siitepöly onkin monipuolista ja hyvin imeytyvää luonnon superruokaa. Foodinin mehiläisen siitepöly on laadukasta  Espanjaista siitepölyä. Voit käyttää mehiläisen siitepölyä sellaisenaan haluamasi aterian joukossa tai koristelella sillä leivokset ja jälkiruoat. Itse lisäilen siitepölyä myös smoothieni sekaan ja ripottelen aamupuuron päälle.

Lucuma-hedelmä on pitkään tunnettu “Inkojen kultana” ympäri maailman ja sillä onkin pitkä käyttöhistoria erityisesti Etelä-Amerikassa. Lucuman hedelmät muistuttavat avocadoa, mutta sen hedelmäliha on kurpitsan tavoin keltaoranssia. Lucuma on täynnä hyviä hiilihydraatteja ja se sopii hyvin luonnolliseksi makeuttajaksi. Lucuman maku on monivivahteinen, hieman kirpeä ja makeahko. Voit lisätä sitä lähes mihin tahansa raakaan tai kypsennettyyn ruokaan tuomaan herkullista makua, kermaista koostumusta ja lisää ravinteita. Voit lisätä lucumaa smoothieen tai raakasuklaaseen, käyttää jauhona erilaisissa leivonnaisissa tai maustaa sillä itsetehty jäätelö. 


Raakakaakaon sanotaan  sisältävän yli 1200 aktiivista ainesosaa ja 10% kaakaon painosta on antioksidantteja. Tämä vie kaakaon täysin eri tasolle antioksidanttien lähteenä verrattuna käytännössä mihin tahansa muuhun ruoka-aineeseen. Tiesitkö että Suomen oma superfood mustikka sisältää vain kymmeneksen kaakaon antioksidanttimäärästä? Raakakaakao sisältää kaikista maailman ruoka-aineista suurimpia pitoisuuksia magnesiumia sekä korkeita pitoisuuksia rautaa, kromia, sinkkiä, rikkiä ja kuparia. Kaakao on myös hyvä kuitujen lähde ja kuumentamattomassa muodossa se sisältää myös paljon E- ja C-vitamiineja sekä suuren määrän aivojemme mielihyvää tuottaviin välittäjäaineisiin vaikuttavia ainesosia ja niiden rakennusaineita.

Riisiproteiini (Foodin) valmistetetaan idätetystä riisistä, joka vaikuttaa positiivisesti sen ravinteikkuuteen nostaen ravinteiden pitoisuuksia jopa satoja prosentteja. Luonnollisen biofermennoinnin ja hienojakoisen jauhannan avulla lopputulokseksi jää enemmän proteiinia, sen proteiinipitoisuuden ollessa jopa 90%. Proteiinin lisäksi se sisältää luonnollisesti myös superfoodina tunnettua tocoa eli riisinlesettä.  Foodinin riisiproteiini on tutkitusti erittäin puhdas ja se on valmistettu tarkoin valitusta laadukkaasta luomuriisistä. Riisiproteiinissa on kuitumainen rakenne ja siitä saakin tehtyä helposti proteiinipatukoita.

Hampunsiemen on loistava proteiinin lähde ja se sisältää kaikki 8 kehollemme välttämätöntä aminohappoa sekä 12 muuta aminohappoa. Rasvahappokoostumus on hyvä ja omega-3 ja omega-6-rasvahapot ovat keskenään hyvässä suhteessa. Vitamiineista hampunsiemenet sisältävät erityisen runsaasti E-vitamiinia, B-vitamiineja ja C-vitamiineja. Hampunsiemenet sisältävät runsaasti alpha-, beeta- ja gamma-globuliineja, jotka tukevat immunijärjestelmämme toimintaa. Saatavilla on kokonaisia ja kuorittuja hampunsiemeniä sekä kylmäpuristettua hampunsiemenöljyä.



Blogin lukijana saat Fitnessfirstin normaalihintaisista tuotteista -10 %:n alennuksen koodilla "kutsuvapauteen". Kun klikkaat ohjeessa tummennetulla fontilla olevia tuotteita, niin pääset suoraan nettikauppaan ja voit ostaa tuotteita huomattavasti edullisemmin kuin marketeista.

Täältä pääset Fitnessfirtin nettikauppaan.

Täältä voit lukeaa lisää tuotteista, joita käytetään blogissa. Lista päivittyy koko ajan.

Täältä löydät lisää blogin ruokaohjeita.

Ohje (2 iso patukkaa):

1,5 rkl lucumaa
2 rkl tai enemmän kuitusiirappia
Ripaus suolaa

* Vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattavat käyttävät karppisokeria.

Sulata kookosöljy miedolla lämmöllä. Sekoita jäähtyneen öljyn sekaan kuitusiirappi ja muut ainekset. Muotoile taikinasta kostutetuin käsin kaksi tai useampi patukka. Laita patukat leivinpaperin päälle pakastimeen jähmettymään vähintään puoleksi tunniksi.

Kuorrute:

1 rkl kaakaovoita
1,5 rkl raakakaakaota
1  rkl kuitusiirappia, hunajaa, karppi-, täysraakaruoko- tai kookossokeria*

* Vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattavat käyttävät karppisokeria.

Sulata kaakaovoi vesihyöryssä. Sekoita voin sekaan kaakao ja makeuttaja. Kun seos on jäähtynyt, kuorruta patukat suklaaseoksella, siitepölyllä ja hampunsiemenillä ja laita ne vielä hetkeksi pakastimeen jähmettymään. Valmiit patukat säilytetään jääkaapissa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti