lauantai 25. helmikuuta 2017

Mansikka-proteiinipatukka- VHH, gluteeniton, viljaton ja maidoton



Todella hyvän makuiset mansikka-protskupatukat ovat täyttä ravintoa. Rakenne ja maku on hieman erilainen kun blogissani aiemmin julkaistun proteiinipatukan. Suuren suosion saanut ohje löytyy täältäPatukat ovat tietenkin vähähiilarisia, gluteenittomia, viljattomia ja maidottomia. Mikäli vähähiilarisuus ahdistaa, niin korvaa kuitusiirappi esimerkiksi kookos- tai täysraakaruokasokerilla.

Kokeilin tehdä mansikka-protskupatukoita kolmella eri tavalla- kuvissa näkyykin kolme eri versiota. Suurin ero koostumuksessa riippuu siitä, missä suhteessa käytetään riisi- ja heraproteiinia sekä mansikkasoseen määrässä. Riisiproteiini tuo patukkaan rakennetta ja heraproteiini  ihanaa pehmeyttä ja täyteläisyyttä eli makua. Mansikkaa käytin enimmillään 1,5 dl ja vähimmillään ohjeen mukaisen 1 dl. Kuvien isoimpiin patukoihin on käytetty eniten mansikkaa ja rakenteesta tulikin hieman pehmeämpi. Eli jos haluat käyttää enemmän mansikkasosetta, niin suosittelen käyttämään pelkkää riisiproteiinia eli korvaamaan heran riisillä. Tällöin maku on hieman jauhoisempi.


Kannattaa modata ohjetta omien mieltymysten mukaan ja mikäli massa on liian löysää, kannattaa lisätä riisiproteiinia ja vähentää heran määrää. Jos se on liian tiivistä, lisää kookosöljyn määrää. Patukat kannattaa tehdä leivinpaperin päällä, jotta ne irtoavat alustasta pakastamisen jälkeen. Säilytä pakastimessa ensimmäiseen tarjoilukertaan asti ja hieman ennen tarjoilua ota huoneenlämpöön. Sen jälkeen kannattaa säilyttää jääkaapissa.


Yläpuolella olevan kuvan patukoissa on käytetty enemmän heraproteiinia kuin riisiprotskua ja se näkyy vaaleassa värissä. Patukoiden rakenne oli kuitenkin hieman liian pehmeä tai sitten niitä olisi pitänyt pakastaa kauemmin. Aivan älyttyömän hyvän makuisia olivat ja mikäli haluat kokeilla tällä tavalla ohjetta, niin pakasta patukoita yön yli. Mielestäni maku on sitä parempi, mitä enemmän käyttää vaniljaheraa, mutta tällöin myös pakastusaika on pitempi. Ja värihän on tosi söpis<3

Olen todella ihastunut itse tehtyihin protskupatukoihin- ne on ihana tapa tankata kehoon kaikkea hyvyyksiä. Se huono puoli näissä on, että sulavat helposti eli näitä ei voi alkaa mukanaan kuljettelemaan. Helppoa, hyvää ja lisääaineetonta.

Ohje (2 isoa patukkaa):

1 dl mansikkaa soseena
2 rkl tocoa
2-3 rkl kookosöljyä 

*Voit korvata muilla proteiinijauhoilla. Maidotonta ruokavaliota noudattavat korvaavat esimerkiksi herne- tai riisiproteiinilla. Mikäli vaniljaheraa ei käytetä, niin kannattaa lisätä hieman kuitusiirappia.
** Voit korvata täysraakaruoko-, kookos- tai karppisokerilla (ei sisällä lainkaan hiilaria).

Sulata rasva miedolla lämmöllä vesihauteessa. Soseuta mansikka. Mikäli käytät pakastettuja mansikoita, valuta neste huolella pois, ettei soseesta tule liian vetistä. Lisää kuitusiirappi ja mansikkasose jäähtyneen rasvan sekaan ja sekoita. Lisää kuivat aineet (riisiproteiini viimeisenä) ja sekoita huolellisesti. Muotoile kostutetuin käsin leivinpaperin päällä kaksi patukkaa. Laita pakastimeen jähmettymään muutamaksi tunniksi. 


Kuorrute:





1 rkl kuitusiirappia*

* Voit korvata täysraakaruoko-, kookos- tai karppisokerilla (ei sisällä lainkaan hiilaria).



Sulata kaakaovoi vesihyöryssä. Sekoita voin sekaan kaakao ja kuitusiirappi. Kun seos on jäähtynyt, kuorruta patukat suklaaseoksella ja laita ne vielä hetkeksi pakastimeen jähmettymään. Valmiit patukat säilytetään jääkaapissa.


Blogin lukijana saat Fitnessfirstin normaalihintaisista tuotteista -10 %:n alennuksen koodilla "kutsuvapauteen".

Täältä pääset Fitnessfirtin nettikauppaan.


Täältä löydät lisää blogin ruokaohjeita.










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti