keskiviikko 1. kesäkuuta 2016

Raakasuklaa parapähkinästä ja vadelmasta



Superihana raakasuklaa, johon parapähkinä ja kuivattu vadelma tuo sopivasti rouheisuutta. Mitään epäterveellistä ei tässä suklaassa ole, vaan raakasuklaa on täyttä ravintoa. Nopeatekoinen raakasuklaa valmistuu ihan hetkessä eikä jähmettyminenkään vie aikaa kuin puolisen tuntia. Yhdessä suklaapalassa on hiilareita alle 1 g ja tämä herkku on lisäksi gluteeniton, viljaton ja maidoton.

Raakakaako sisältää yli 1200 aktiivista ainesosaa ja 10% kaakaon painosta on antioksidantteja. Tämä vie kaakaon täysin eri tasolle antioksidanttien lähteenä verrattuna käytännössä mihin tahansa muuhun ruoka-aineeseen. Tiesitkö että Suomen oma superfood mustikka sisältää vain kymmeneksen kaakaon antioksidanttimäärästä? Raakakaakao sisältää kaikista maailman ruoka-aineista suurimpia pitoisuuksia magnesiumia sekä korkeita pitoisuuksia rautaa, kromia, sinkkiä, rikkiä ja kuparia. Kaakao on myös hyvä kuitujen lähde ja kuumentamattomassa muodossa se sisältää myös paljon E- ja C-vitamiineja sekä suuren määrän aivojemme mielihyvää tuottaviin välittäjäaineisiin vaikuttavia ainesosia ja niiden rakennusaineita.

Parapähkinöissä on erittäin paljon seleeniä (meillä on maaperässä niukasti seleeniä ja magnesiumia), paljon hyviä rasvoja, runsaasti B- ja E-vitamiineja. Päivittäinen seleenintarve tulee tyydytetyksi mikäli syö päivässä kaksi parapähkinää. Parapähkinät kannattaa aina ostaa luomuna mahdollisen homepitoisuuden vuoksi. Pähkinät kannattaa liottaa, koska silloin niistä poistuu entsyyminestäjäaineet ja ne sulavat vatsassa paremmin. Liottaminen poistaa myös mahdollisia epäpuhtauksia pähkinöistä.


Ohje:

3/4 dl raakakaakaota HH n. 15 g
3/4 dl täysraakaruoko-, karppi- tai kookossokeria, steviaa 15 tippaa
120g voita/kookosöljyä
3/4 dl kuivattua vadelmaa
10 parapähkinää
ripaus suolaa

Liota parapähkinöitä muutama tunti, huuhtele juoksevalla vedellä ja riko morttelilla pieneksi muruksi. Liottaminen ei ole välttämätöntä eli voit käyttää myös liottamattomia pähkinöitä. Sulata voi/kookosöljy kattilassa. Lisää joukkoon muut aineet ja sekoita hetki. Lusikoi muotteihin (itse laitoin jääpalarasiaan) 2 tl=suklaapala. Anna jähmettyä pakastimessa puoli tuntia tai jääkaapissa pidemmän aikaa. Säilytä raakasuklaa jääkaapissa.

Tällä annoksella tulee 16 suklaapalaa eli yhdessä suklaapalassa on alle 1 g hiilaria mikäli maustamiseen on käytetty karppisokeria tai steviaa. Itse käytän ainoastaan korkealaatuista Nutramedixin steviaa. Kuivattu vadelma (3/4 dl) painaa ainoastaan 5 g, joten hiilareita siinä ei voi olla paljoakaan koska kyse ei ole sokeroidusta marjasta. Yritin etsiä kuivatun vadelman hiilarimäärää, mutta en löytänyt mistään. Marjoissa yleensä on n. 5 g hiilaria per desi.

VINKKI: tarjoilen raakasuklaan siten, että laitan lautaselle Atlantis merisuolaa suklaa palojen alle (kuvassa), jolloin suklaaseen tarttuu hieman suolaista makua...


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti