torstai 5. toukokuuta 2016

Raakasuklaa joka maistuu granaattiomenalle

Raakasuklaan valmistus on helppoa ja eikä tämän suklaan syönnistä tarvitse kantaa huonoa omaa tuntoa. Ohje on hyvin pelkistetty ja granatinomenan siemenen voi tietenkin korvata millä vain- päästä mielikuvituksesi valloilleen. Maistuisi Tutollekin, kuten alimmasta kuvasta näkyy. Neiti on aina sopivasti kielensä kanssa paikalla kun otan blogiin kuvia. Tiedätkö muuten, että saksanpaimenkoiran kieli voi tarvittaessa venyä monen metrin mittaiseksi- ainakin siltä se tuntuu:)
 
Raakakaako sisältää yli 1200 aktiivista ainesosaa ja 10% kaakaon painosta on antioksidantteja. Tämä vie kaakaon täysin eri tasolle antioksidanttien lähteenä verrattuna käytännössä mihin tahansa muuhun ruoka-aineeseen. Tiesitkö että Suomen oma superfood mustikka sisältää vain kymmeneksen kaakaon antioksidanttimäärästä? Raakakaakao sisältää kaikista maailman ruoka-aineista suurimpia pitoisuuksia magnesiumia sekä korkeita pitoisuuksia rautaa, kromia, sinkkiä, rikkiä ja kuparia. Kaakao on myös hyvä kuitujen lähde ja kuumentamattomassa muodossa se sisältää myös paljon E- ja C-vitamiineja sekä suuren määrän aivojemme mielihyvää tuottaviin välittäjäaineisiin vaikuttavia ainesosia ja niiden rakennusaineita.

"Inkojen kulta" lucuma taas sisältää paljon rautaa, betakaroteenia (A-vitamiinin esiaste) ja niasiinia. Se on munahedelmiin kuuluva kermaisen makea trooppinen hedelmä, joka kasvaa 1000-2400 metrin korkeudessa. Se sopii hyvin käytettäväksi myös raakasuklaaseen tai jäätelön valmistukseen kermaisen ja hedelmäisen makunsa vuoksi.

Ohje:

3/4 dl raakakaakaota HH n. 15 g
3/4 dl täysraakaruoko-, karppi- tai kookossokeria
120g voita/kookosöljyä
3/4 dl lucumaa HH n. 25 g
3/4 dl kuivattua granaattiomenan siementä 
ripaus suolaa

Sulata voi/kookosöljy kattilassa. Lisää joukkoon muut aineet ja sekoita hetki. Lusikoi muotteihin (itse laitoin jääpalarasiaan) 1 tl=suklaapala. Anna jähmettyä pakastimessa puoli tuntia tai jääkaapissa pidemmän aikaa. Tällä annoksella tulee 30 suklaapalaa eli yhdessä suklaapalassa on n. 1,3 g hiilaria mikäli maustamiseen on käytetty karppisokeria tai steviaa (granaatinomenansiementä ei ole laskettu, koska sen voi korvata vaikka pähkinöillä). Hiilarimäärät vaihtelevat kuitenkin jonkun verran valmisteen mukaan, joten jos olet kovin tarkka hiilareista, kannattaa laskea hiilarimäärä vielä itse.


Kuivattua granaattiomenansiementä löytyy ainakin Punnitse ja säästä liikkeestä. Sen voi korvata hyvin esimerkiksi kuivatulla gojimarjalla,  mantelirouheella tai jauhetulla cashewpähkinällä.

Tiedoksi alla olevaan kuvaan liittyen, että koira EI syönyt suklaata, ainoastaan kielellä lipaisi:) Tutolle ei siis aiheutunut tästä kuvaus sessiosta terveydellistä vaaraa.

Näinhän siinä sitten kävi:)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti